Obserwacja oddechu – zbiór inspiracji

Świadoma obserwacja oddechu może być początkiem wspaniałej przygody. Ten wpis to zbiór linków pełnych inspiracji.

ODDECH – rzadko o nim myślimy, bo… nie musimy. To dzieje się poza naszą świadomością. Tym cenniejsze jest skierowanie na niego swojej uważności. Poczuć wdech i wydech. Zauważyć jaka część ciała unosi się i opada podczas pełnego cyklu. Przenieść swoją uważność na momenty „pomiędzy”. Czas po zakończeniu wdechu ale jeszcze przed wypuszczeniem powietrza, moment po opróżnieniu płuc tuż przed wdechem. Już samo skupienie na tym procesie da nam większą świadomość, pomoże zatrzymać się TU i TERAZ, zrelaksować się.

prawidłowy oddech

Podczas obserwacji mogą pojawić się myśli „czy robię to dobrze?”. Może to źle, że wdycham nosem a wydycham ustami? Może nie korzystam z całej dostępnej pojemności płuc? Czy to poprawne, że unoszę barki? Czy wypychać brzuch? Pytania mogą się mnożyć w nieskończoność i… moim zdaniem, nie na wszystkie można odpowiedzieć jednoznacznie, ale… tak „prosta i banalna” czynność, a już pojawiają się wątpliwości. Poniżej odsyłam do osób, które zajmują się oddechem i szerzą wiedzę na temat technik, które wspierają nasze funkcjonowanie.

Wim Hoff – Iceman / Człowiek lodu

Maciej Szyszka

ćwiczenia oddechowe

Skupienie i kontrola oddechu jest również jedną z dyscyplin  jogi, formą medytacji. Pranajama („prana” – siła witalna, „jama”- kontrola, różnorodne techniki oddychania) prowadzi do poznania ciała i umysłu praktykującego. To doskonały sposób na relaks, uważne spędzanie czasu TU i TERAZ. Chcę się podzielić  linkami, do miejsc gdzie można poczytać więcej o pranajamie lub praktykować wraz z nauczycielem.

Maciej Wielobób – nauczyciel jogi i medytacji

Praktyka: ćwiczenia oddechowe / pranajama na YT:

W języku angielskim:

W języku polskim:

ilustracja obserwacja oddechu

obserwacja oddechu – poznawanie siebie

Na koniec biorę głęboki wdech, wydech. Z pełną świadomością. Tobie polecam to samo. Obserwacja oddechu jest punktem wyjścia do lepszego poznania siebie.

Daj znać, czy zachęciłam Cię do zatrzymania uwagi na oddechu. Czy któreś z poleceń / linków się przydał? A może praca z oddechem to coś co praktykujesz od dawna? Podziel się jakie korzyści zauważasz?

Jestem bardzo ciekawa, jak to jest z oddechem u Ciebie.

Dodaj komentarz